Vad händer i barnets utveckling mellan 1 och 2 år
Barnets utveckling går fort när barnet är mellan ett och två år. Det är nu barn ofta börjar gå, de börjar prata och de kan alltmer dela känslor och upplevelser med andra människor. Barn börjar nu också ofta i förskolan
Barn i åldern ett till två år är ofta glad personer som lever i nuet. De lär sig mycket, utforskar och blir allt mer metodiska. Barnet testar sig fram och som förälder gäller det att hela tiden finnas i bakgrunden, då barnet ännu inte förstår orsak och verkan.
Vad händer i barnets utveckling 1-2 år
När barnet är mellan ett och två år blir det mer socialt och många barn börjar på förskolan (länken öppnas i nytt fönster). När barnet närmar sig två års ålder tar språkutvecklingen fart. Barnet kan normalt bara säga några få ord, men förstå desto mer. Även om barnet förstår mycket så går det dock inte att i denna ålder uppfostra barnet med ord. Handling måste visa vägen för vad som är rätt och fel.
I nya och okända situationer använder sig barnet ofta av ditt ansiktsuttryck för att förstå hur det nya ska uppfattas. Detta innebär att barnet kommer att söka information i ditt ansikte när något inträffar som barnet inte vet hur det ska reagera på. Om barnet ser att du är glad och avslappnad förstår det att situationen är ofarlig, men om det kan se att du är orolig smittar det gärna av sig på barnet också.
Barn kan nu komma ihåg saker på ett annat sätt än tidigare. Exempelvis kan det minnas att nallen ligger i sängen eller att skorna står i hallen. Upprepning och rutiner ger nu barnet trygghet. Därför kan det vara bra att alltid göra ungefär likadant vid läggdags. Då vet barnet att det är dags att sova.
Barn i denna ålder har ofta svårt att välja, vilket gör att raka, bestämda besked är det som oftast fungerar bäst. I den här åldern räcker det att välja mellan två alternativ, annars kan det bli svårt. Kroppen utvecklas också och rörelserna blir allt mer säkra. Barnet härmar mycket i denna ålder och vill gärna hjälpa till. Barnet lär sig mycket nu genom att känna på olika material. Det är bra att låta barnet utforska och experimentera.
Upptäckarlusten blir allt större ju äldre barnet blir. Barnet testar hur långt det kan gå dels för att se hur du reagerar och dels för att säkerställa att du är kvar. Detta innebär dock inte att barnet skulle komma tillbaka till dig om du skulle ropa. En del i barnets utveckling som nu också är på frammarsch är barnets sinne för humor. Det kan nu vara vansinnigt roligt att springa iväg med en vuxen efter sig.
Många barn börjar komma till insikt om att det finns ”rätt och fel”. Barnet vet ofta om att han eller hon inte får göra vissa saker, men kan ändå vilja pröva att till exempel peta i ett eluttag. Som vuxen ska man givetvis skydda barnet från det som är farligt. Det kan också vara bra att ta undan andra saker som man inte vill att barnet ska röra, till exempel fjärrkontrollen till teven. Barn i den här åldern har ofta svårt att kontrollera sina impulser och låta bli saker som ligger framme även om de förstår att de inte ska röra dem. Att pilla på det man inte får kan också vara ett sätt att få kontakt med en vuxen eftersom barnet vet att det ofta väcker reaktioner.
Annons från Stor & Lite barnpassning
Behöver ni barnvakt?
Låt Stor & Liten barnpassning hjälpa dig med utbildade och kontrollerade barnvakter. Enstaka timmar eller abonnemang, pris från 149 kr/tim efter RUT. Alltid samma barnvakt.
Läs mer här.
Fysisk utveckling hos barn 1-2 år
Barn lär sig gå någon gång runt 1 – 11/2 år. När barnet först lär sig gå själv är gången bredbent och framåtlutad. Med tiden kommer benen närmare varandra och gången blir mer upprätt. Under barnets andra år lär sig barnet att svänga i farten, vilket innebär att barnet kan ändra riktigt utan att stanna upp eller ta tag i något.
Läs mer: När lär sig barn att gå?
När barnet är drygt ett år utvecklas barnets förmåga att kasta saker. Fram till nu har barnet bara släppt saker. Barnet strävar nu också uppåt hela tiden och klättrar på allt det ser och kommer upp på. Barnet kan nu ofta även bygga torn av två till tre klossar och sedan riva det. Det ritar gärna streck och håller i kritor och pennor med hela handen. I den här åldern börjar barnet alltmer att undersöka saker med fingrarna istället för med munnen. Det så kallade pincettgreppet, är vanligtvis utvecklat när barnet är drygt ett år.
Barnet har säkert matats fram till det är drygt ett år. Barnet börjar sedan kunna äta själv, vilket är en förmåga som snabbt utvecklas när barnet börjar på förskolan. Ät gärna tillsammans med barnet, då barn gärna härmar och gör som föräldrarna.
Vad kan ett barn 1-2 år?
Vad ett barn kan och hur barn utvecklas är mycket individuellt. Här kommer dock en lista på saker som de flesta barn kan när de är i ålder ett till två år:
– gå
– börja springa
– stå på tå
– stapla klossar
– sparka boll
– dricka och äta själv
– klättra på soffor och andra möbler och ta sig ner utan hjälp
– gå upp och ned i trappor med ledstång
– ta av mössa och strumpor
– rita streck
Barnuppfostran 1-2 år
Hur kan man uppfostra någon som ständigt utvecklas och testar nya gränser? I denna ålder handlar barnuppfostran mer om att visa vägen. Ge barnet klara och tydliga gränser så att det förstår vad du menar. Barnet förstår tal till en viss del, men det är handling som måste berätta för barnet vad som är rätt och fel.
Agera konsekvent med vad du är sagt, genom att exempelvis ta bort barnet från saker som är farligt. Får barnet inte rör något är det viktigt att hålla fast vid det. Samma sak gäller om du vill att barnet ska sitta ner och äta. Då är det viktigt att du inte låter barnet springa omkring vissa dagar bara för att du är trött. Att vara konsekvent redan nu, sparar familjen mycket frustration under de kommande åren. Tänk även på att konsekvent och arg inte är samma sak. Tala lugnt till barnet, men var tydlig med att det är du som bestämmer.
Läs mer: tvåårstrots
Barnets utveckling av talet, 1-2 år
Barnet lär sig i denna ålder många ord, fler än det kan säg. Det kan vara bra att berätta för barnet vad saker heter. Under tiden du dukar kan du exempelvis prata om de olika saker du placerar ut; tallrik, mugg, kniv och gaffel. Varje barn är unikt och utvecklas individuellt, men några färdigheter är gemensamma för de flesta barn i en åldersgrupp. Barn i den här åldern brukar kunna säga åtta till tio ord när de är runt ett och ett halvt år. När de närmar sig två kan de lägga ihop enstaka ord till tvåordsmeningar.
När barn väl lär sig att upprepa enstaka ord så får barnet ett sätt att påverka sin omgivning. Är barnet törstig kan barnet säga ”vatten”, ”flaska” eller ”mugg”. Barn kan även hämta en sak, exempelvis nallen, om man ber om det. Barn brukar också kunna peka ut kroppsdelar när man till exempel frågar ”Var är munnen?”. Det är viktigt både för språkutvecklingen och för barnets generella utveckling att du svarar på barnets initiativ. Prata gärna om föremål som barnet visar intresse för (mer om barns språkutveckling).
Vanliga konflikter vid 1-2 års ålder
Många barn i denna ålder börjar testa gränser. Ett sätt att göra detta är att bitas och slåss, vilket självklart inte är okej. Om detta händer är det viktigt att man bestämt tar bort barnet, säg ”Nej” med hård röst och se arg ut. Var inte rädd för att barnet ska börja gråta, det betyder att budskapet har gått in.
För att förebygga att motsvarande situation ska inträffa igen bör du övervaka barnet i de situationer där du vet att det brukar förekomma. Agera direkt när det inträffar så förstår barnet lättare varför du säger ifrån. Om barnet blir våldsam i sina ömhetsbetygelser gentemot ett yngre barn, kan du visa hur man stryker barnet försiktigt över kinden i stället för att slå det hårt i huvudet. Ofta går perioden med att slå och bita andra barn över innan barnet fyller två år. Om du inte säger ifrån kan den dock pågå längre.
Läs även: Tvåårstrots
Generellt så fungerar avledning väldigt bra i denna åldern, vilket gör det relativt enkelt att undvika konflikter. Använd dock inte avledning som ett sätt att aldrig möte en konflikt. Barn måste få veta var gränserna går, även om det ofta kan vara jobbigt att lära dem det. Även när barn är ledsna eller skriker kan det vara lätt att ta till avledning. I realiteten är det kanske snarare tröst barnet behöver.