Stress och oro vid förskolestart
Efter sommar- och juluppehåll är det högtryck på förskolan. Inskolningar duggar tätt och kanske känner du en stress och oroar dig inför ditt barns kommande inskolning eller förskolestart.
Att vara orolig och stressad är fullt normalt och du är inte ensam om att känna så. Men det finns metoder och tankesätt du kan använda för att känna dig lugnare och tryggare. Här nedanför går Eva Svärd, som är utbildad specialpedagog och arbetar med bland annat stressreducering, igenom hur du kan tänka och göra för att underlätta vid stressiga lämningar.
Förbered både dig och ditt barn
Kanske är det ditt första barn som ska börja på förskolan. Oavsett om det är första, andra, tredje eller kanske ditt sjätte barn så är det ditt mest värdefulla du har och som nu ska vara borta ifrån dig under flera timmar, flera dagar varje vecka. Inte konstigt att det väcker känslor som rädsla och oro hos dig. För att inte föra över eventuell oro till sitt barn är det bra om man pratar om förskolan i positiva termer, att man nämner förskolan i dagliga samtal. När det väl är dags att gå till föris är det då en plats som upplevs som bekant och trygg. En plats där barnet kommer träffa nya vänner, leka med nya leksaker och ha en stor härlig gård att utforska.
Om man själv är stressad och känner en oro inför inskolningen är det viktigt att inte prata om det när barnet är närvarande och kan höra samtalet. Små barn är känsliga och har väldigt svårt att skilja mellan vad som är egna och andras känslor. Det är först när barn är cirka fyra år som de har utvecklat sin förmåga att lugna sig och reglera sitt eget känslotillstånd när andra är stressade.
Helt normalt om ditt barn blir förtvivlat
Ditt barn kommer att få en pedagog som har hand om inskolningen. Allt för att både barnet och du ska kunna känna er trygga. Anknytning är A och O i förskolans verksamhet. Den personen kommer vara din “vikarie”, någon som finns där för ditt barn när du själv inte är på plats. Pedagogen och barnet får under inskolningen tid till att skapa en relation till varandra. Lära känna varandra och skapa en tillit.
Det krävs en kraftansträngning från dig som förälder att ge ditt barn en förutsättning att anpassa sig i förskolemiljön även om barnet från början känner en motvilja. Men det är av vikt att vara konsekvent för att skapa en trygghet. När barnet känner att du är lugn och inte stressad kan även ditt barn känna trygghet. När väl tryggheten infinner sig kommer förskolan vara en plats där barnet under många år framåt kommer uppleva både glädje, bus och utveckling.
Var tydlig i ditt lämnande – låt personalen ta emot
Om du visar ditt barn att förskolan är en trygg plats att vara på och att pedagogerna är fina “vikarier” för dig underlättar du för ditt barn.
Hallen på förskolan kallas ibland för “ingenmansland”, detta då det är platsen mellan den privata och offentliga världen. En plats där mötet mellan lämning och hämtning sker. En plats där samtal mellan pedagoger och vårdnadshavare sker, samtal som handlar om att utbyta information om barnet. Många är författarna som har belyst just tamburen och det som sker där, Bland annat Markström (2007) som menar att förhållningssättet kan påverka relationen mellan parterna. Den viktiga relationen för att barnet ska få den bästa av förutsättningar.
Många experter menar att ett kort avsked är bättre än långa utdragna. Låt därför personalen ta emot barnet även om det är ledset, låt personalen vara den som tröstar allt för att inte dra ut på avskedet.
Acceptera att det känns tufft
Att känna sig orolig för hur ditt barn ska hantera inskolningen och dagarna på förskolan är helt normalt. Alla vi som har barn har alla upplevt vårt barns separationsångest. Det är en stor förändring att lämnas till något främmande och nytt. Det är inte alls konstigt att barnet reagerar, både med tårar och skrik. Många gånger en reaktion som oftast slutar så snart du går runt hörnet. Det viktiga är att du vågar ta barnets och dina egna känslor på allvar. Berätta för pedagogerna hur du känner.
Genom att du accepterar att det känns tufft och att du känner stress inför situationen av att vara ifrån ditt barn kan du också hantera situationen med en klarare syn. Du kan be om stöd och hjälp från pedagogerna. De är till för dig och ditt barn. Pedagoger som möter samma oro från många föräldrar och som är vana att hantera och möta föräldrar och vårdnadshavares oro.
Ett sätt kan vara att komma överens om hur du vill att själva lämnandet ska ske. Till exempel kan det vara att pedagogen tydligt tar över barnet från dig i hallen och markerar att barnet är välkommet och att pedagogen är en trygg person att finnas tillsammans med. Lika lugnt och säkert lämnar du över för att på så sätt visa att du är trygg i att lämna barnet till pedagogen.
En annan överenskommelse kan vara att du ringer förskolan efter 15-30 minuter efter lämning för att höra dig för hur ditt barn har det och vad hen gör. Det finns även förskolor som sänder en liten film till föräldrarna så att de själva får se sitt barn in action på förskolan.
15 minuter innan
Den klassiska “gå upp 15 minuter tidigare” är en klassiker! Att kliva upp 15 minuter tidigare än det vi först planerade för är en bra regel när det gäller att lämna barn på förskolan för att minimera stressen och få lämna i lugn och ro.
Starta dagen 15 minuter tidigare är du tänkt dig, gör dig själv i ordning och väck sedan ditt barn. Gör er redo för att åka till förskolan, den där kvarten gör att du skapar ett lugn .Du kan vinka hejdå till ett barn som får starta dagen på förskolan utan stress. Även om det sker med tårar så är det ändå utan tidspress. Du kan sedan själv ta dig till ditt arbete. Både du och ditt barn har på så sätt möjlighet att starta era respektive dagar i harmoni. Och kom ihåg, om du ändå känner dig stressad och orolig, slå personalen en signal för att förvissa dig om att allt är bra.
Gästartikel
Denna artikel är författad av Eva Svärd. Eva Svärd är en anlitad föreläsare och workshopledare, hon arbetar främst med frågor som stressreducering, självledarskap samt förhållningssätt och bemötande mot företag och offentlig verksamhet.
Eva har en bakgrund som förskollärare, gymnasielärare på Barn- och fritidsprogrammet samt specialpedagog. Under tio år arbetade hon på Specialpedagogiska skolmyndigheten som rådgivare i specialpedagogiska frågor. 2017 debuterade Eva med boken Med mitt mod – Genom utmattningssyndrom.
Kontakt: eva@evasvard.com
www.evasvard.com