Tidigt upptäckt autism hos små barn
Upplever du att ditt barn beter sig annorlunda än andra barn? Leker annorlunda, anknyter annorlunda eller uppfattar omvärlden på ett annat sätt?
Gästartikel av: Anna Malcus
Min son, som nu är 12, fick diagnoserna autism och ADHD för några år sen. Redan i 3:an hade han sin första period som hemmasittare och det förvärrades under det nästföljande året. Om jag – och alla runtomkring – hade haft kunskapen om hans utmaningar tidigare så kanske en del hade kunnat lösas annorlunda. Åtminstone ger forskningen stöd för att tidiga, anpassade insatser kan ge positiva effekter – för alla inblandade.
Därför vill jag gärna dela med mig av den här sammanställningen av några av de vanligaste tecknen på autism hos barn under 2 år. Fakta har jag hämtat från Autism och aspergerföreningen samt forskningsstudier gjorda på Gilberg Centrum, men jag delar också med mig av egna erfarenheter.
Enligt studierna så kan många av nedan symptom vara en indikation på att vidare utredning för utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar är lämpligt – både vissa enstaka symptom eller i kombination.
Motorik
Hur fungerar ditt barns grovmotorik? En studie på barn under 2 års ålder med försenad eller avvikande grovmotorisk utveckling visar att barn som tidigt uppvisar motoriska problem skulle behöva en bred klinisk bedömning som inte enbart är relaterad till motorisk funktion. Det är också lämpligt med en fortsatt klinisk uppföljning. (I)
Min egen son hoppade över att krypa och gick väldigt tidigt (redan vid 9 månaders ålder). Jag vet inte om det hade med autismen att göra, men det visar i alla fall på att man kan ha autism även när man är tidig med motoriken.
Överkänslig eller underkänslig
Det är vanligt att vara över-, eller underkänslig för sinnesintryck vid autism: syn, hörsel, lukt, smak, känsel och även proprioception samt det vestibulära sinnet. Proprioceptiva systemet meddelar oss om vår kroppsposition och var kroppsdelarna befinner sig och det vestibulära sinnet kan enkelt beskrivas som balanssinnet och sitter i innerörat. (V)
Det här kan exempelvisinnebära att lätt beröring kan göra ont medan mer handfast beröring funkar bra, kläder kan skava hela dagen och duschstrålar kan vara outhärdligt. Ljud och andra intryck som vi andra sorterar bort kan tränga sig på och inte filtreras bort och de kan reagera avvikande på exempelvis värme, kyla och smärta.
Läs även: ADHD hos barn
Äta, sova, skrika
Problem med ätande, sömn, eller skrikighet kan vara en indikator för senare utvecklingsavvikelse enligt en studie på barn under 2 år med autism som jämfördes med kontrollgrupp. (II)
Som bara några månader gammal så vaknade min son varannan timme under natten. Det höll på att ta kål på oss. När vi införde extremt exakta rutiner och tider för mat, sovtid och vakentid så började han sova otroligt bra på natten. Just rutiner och tydlighet är något som personer med autism mår väldigt bra av, även om jag inte förstod kopplingen då.
Läs även: Sömnbehov hos barn
Kommunikation
Barn med autism kan ha ett begränsat kroppsspråk. Om barnet dessutom har en språkstörning får de ofta diagnosen satt 1,2 år tidigare än de med ett mer utvecklat språk. Det finns också de barn med autism som utvecklar ett bra vokabulär tidigt. Tidigare fick de ofta den separata diagnosen Aspergers, men det är enligt den tidigare diagnosmanualen. (IV)
Något som också kan märkas redan hos små barn är att de kan ha en avvikande utveckling i förmågan till ömsesidighet i samspelet med andra.
Läs även: Raseriutbrott hos barn
18-månaderskontroll
I en studie analyserades 18-månaderskontroller på barn som senare fått diagnosen autism. Mer än en tredjedel av barnen med autism klarade inte kontrollen och hälften av barnen med autism och intellektuella funktionsvariationer klarade inte kontrollen. I kontrollgruppen, som var ett snitt av alla barn i länet, hade en av femtio autism. (III)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Faktaruta
Autism – egentligen Autismspektrumtillstånd (AST) som enligt den senaste diagnosmanualen (DSM-5) inkluderar både autism och asperger. Det finns 3 nivåer av autism, där de olika nivåerna indikerar hur mycket stöd en person behöver i sin vardag: nivå 1 “kräver stöd”, nivå 2 “kräver omfattande stöd” och nivå 3 “kräver mycket omfattande stöd”.
ADHD– enligt den senaste diagnosmanualen (DSM-5) delas ADHD upp i 3 delar: kombinerad form, ouppmärksam form (tidigare ADD) och hyperaktiv-impulsiv form.
Om gästförfattare Anna Malcus
Anna Malcus leder yogagrupper och föreläser. Hennes hjärtefråga är att hjälpa föräldrar till barn med bl.a. autism och ADHD att må bra i sin vardag. Hon ger dessa föräldrar möjlighet att få fokusera på sina behov en stund och att få dela erfarenheter med andra i samma situation.
Anna har själv en son med diagnoserna autism och ADHD som har problematisk skolfrånvaro. Hon har arbetat som kundaliniyogalärare i 10 år och har även bakgrund som projektledare inom IT-branschen.
Kontakt: anna@medvetenyoga.se
www.medvetenyoga.se
Källor:
I. Early detection of ESSENCE in Japanese 0-4-year-olds, Yuhei Hatakenaka, Sweden 2018
II. Autism spectrum disorders – first indicators and school age outcome, Martina Barnevik Olsson, Sweden, 2016
III. Prediagnostic and comorbidity factors in preschool children with autism, Lotta Höglund Carlsson, Sweden, 2015
IV. Screening and diagnosis of autism spectrum disorders, Gudrun Nygren, Sweden, 2012
V. Autism och aspergerförbundet